Criza este un context inevitabil care ne obligă să inovăm, să ne reinventăm pentru a supraviețui.

Cum te folosești de această criză ca și o oportunitate de restart pentru afacerea ta? Cum ne adaptăm și ne reinventăm ca și afaceri la noul context?

În cadrul Guild Talks am avut o discuție specială alături de antreprenori români despre strategii esențiale pentru afaceri în vremuri de criză.

Am discutat despre provocările și oportunitățile din această criză. Am schimbat idei, strategii și planuri de afaceri.

 

Citind acest articol vei avea sansa sa fi inspirat si incurajat. Vei fi provocat sa iti pui intrebari, sa te reinventezi și sa te concentrezi pe oportunitățile noi din piață.

Antreprenoriatul este soluția pentru ieșirea din criză economică de care avem așa de mare nevoie în România. Antreprenoriatul este cea mai bună soluție de a inova,  de a ne reinventa chiar și în vremuri de criză. De aceea acum este un moment bun să ne uităm la ce fac antreprenorii și care este strategia lor în vremuri de criză.

Doar împreună putem să creăm valoare unii pentru alții și să facem un plan eficient de a repornii afacerile din România.

Invitați Speciali:  Dan Isai (cofondator și CEO Salad Box),  Ruben Perju (cofondator NOAH) și Emanuel Bistrian ( CEO și fondator CEO of Westfield Development ).

Moderator: Ruben Marian, antreprenor fondator UTILBEN, COLOSUS, REGIVERO.

Vezi editia integrală –

 

Prima întrebare este cum ați fost voi afectați în această perioadă? Ca business, pe plan personal, cum v-a afectat? 

Dan Isai: La mine e mai complicat. Am început să fac teme, teme de clasa întâi, teme de clasa a doua și am început să apreciez mult mai mult profesorii. Până acum nu credeam că e așa de complicat, dar fiind acasă cu copiii zi de zi, a trebuit să trecem și peste partea asta. Mi-a prins bine din punct de vedere al familiei să stăm mai mult împreună.

Din punct de vedere al business-ului, în schimb, cred că am fost printre primele industrii care am suferit. La început aveam un plan foarte frumos și bine pus la punct și cum spunea marele „filosof”, Mike Tyson, totul e bine și frumos până primești primul pumn în față. Acum am primit primul pumn, suntem jos la pământ și vedem cum ne ridicăm. Va fi greu în perioada care urmează. Pe termen scurt a trebuit să luăm multe decizii radicale și rapide și să ne ocupăm de partea de costuri pe care o avem, veniturile lipsind cu desăvârșire. Ele nu au scăzut cu 20-30%, sau 50% ci de tot, iar la începutul lui martie, să ai 2-3 luni în care să nu ai venituri, doar cheltuieli, e destul de greu. Am încercat sa ne ocupăm de partea asta și urmează un maraton acum. Încet, încet ne pregătim cu resurse limitate și optimizate să mergem înainte pentru că e bine să fim optimiști și să vedem ce urmează; după fiecare furtună, vedem ce a rămas în viață, dar cu siguranță va trebui să schimbăm și să ne readaptăm la ce va fi. Nu putem să reconstruim modelul vechi, nu neaparat că nu sunt lucruri bune și acolo, doar că ar fi rău să facem asta. În anii trecuți, am avut o perioadă destul de complicată că am zis că mai rău de atât nu are cum să fie, și uite că a fost. Îți trebuie speranță și credință că lucrurile vor fi bine, altfel, o iei razna. Avem partea de livrări, suntem afectați, dar nu cred că suntem cei mai afectați. Cred că este și un recul, în care unele industrii o să resimtă mai târziu și mai dur, pentru că o să fie o perioadă în care multă lume o să trăiască din creditări, fie de la bancă, fie de la stat, fie de la credit furnizor, și o să se înfunde un pic în 6-12 luni și atunci va fi greu pentru alte industrii, nu pentru a noastră, unde media pe tranzacție e mică și oamenii o să mănânce în continuare.

 

Care sunt măsurile pe care le-ați luat? Ați făcut ceva plan legat de ieșirea din această criză? 

 

Dan Isai: La noi, partea de cheltuieli am luat-o pas cu pas. Am luat partea de angajați, am reușit pe o parte să îi punem în șomaj tehnic, alții încă au rămas activi. La partea de credite a trebuit să luăm fiecare contract în parte și să vorbim cu băncile să vedem cum eșalonăm, cum amânăm, cum suspendăm. După aceea, partea de chirie, acolo a fost un pic complicat. Statul a oprit activitatea restaurantelor, dar nu au gândit-o cap-coadă și sunt foarte multe mall-uri și proprietari care facturează în continuare, chiar dacă tu ești închis și chiar dacă ei sunt închiși, pentru că au dreptul ăsta, conform contractului. Pe de altă parte, fiecare se uită la oala lui și încearcă să își protejeze partea de cash și așa au făcut și ei.

Noi am înghețat plățile în mare parte, chiar când a început, în martie și toate plățile pe care le-am făcut, 80% din plăți, au fost către angajați. Ne-am dat seama că ei sunt cei mai importanți și întotdeauna când aveam suficienți bani puși deoparte, plăteam angajații. Până la urmă, ei sunt business-ul tău. O locație sau un furnizor poți să le schimbi, și poți să te iei și să te duci în altă parte și să faci ceea ce făceai aici. Provocări sunt multe dar nu toată lumea se raportează la fel. Au fost mall-uri care au înțeles și care au suspendat chiriile, altele au amânat plata, pe alții nu îi interesează. Bănci, la fel. Nu au amânat nici dobânda, nici comisioane.

Dar până la urmă e important că ne-am păstrat, oarecum, un renume bun și cred că în această perioadă e foarte important ce nume ai și ce urmează după. Încercăm să ne păstrăm curați în tot războiul ăsta.

Dacă ar fi să împărtășiți cele mai importante lecții învățate, poate din greșeli, din eșecuri, din trecut, care ar fi acelea?

Dan Isai: Am fost foarte surprins de reacția sau de atitudinea multor oameni din jurul meu în perioada asta și mă refer și la angajați. Toți suntem într-o criză, nu doar compania ci și angajații și furnizorii ș.a.m.d. Am fost foarte plăcut surprins de mulți dintre ei care au trecut de șomajul tehnic și au încercat să vină cu idei, să vină cu soluții, să vină cu idei proaste care, un pic finisate, s-ar putea să fie bune. Pe de altă parte, am avut parte și de neplăceri, de dezamăgiri legate de alte persoane și e bine în perioada asta să-ți dai seama ce echipă ai și cu cine mergi mai departe, cu cine construiești și în cine merită să investești. Când toate lucrurile merg foarte bine, toată lumea e acolo.

De asemenea, cred că am învățat să nu mă mai bazez pe stat ca și ajutor – și acolo ne luptăm zi de zi prin diferite organizații în care suntem implicați și forma asta de șomaj – are forma asta pentru că am stat două luni de zile în care am discutat cu ei, înainte să vină pandemia, discutam despre diferite șomaje tehnice și ce forme poate să aibă. Pe partea de chirii, acuma are 3 din 4 avize în parlament, deci e propusă de PSD pentru suspendarea chiriilor pe perioada stării de urgență, nu știu dacă va fi promulgată sau nu. La IMM-uri astăzi s-a dat drumul, într-un final, la liniile de credit și creditele de investiții care sunt garantate de către stat. Și acolo a fost o implementare care putea fi făcută mult mai bine.

Pe de altă parte am învățat și că dacă stau foarte mult să comentez despre ce fac sau nu fac cei din conducerea statului, nu mă ajută. Am început să mă gândesc unde pot să adaug plus valoare și unde pot să fac ceva concret. Iar lucrurile care nu depind de mine și pe care nu pot să le influențez în niciun fel, am început să le las deoparte și să mă implic în cele care pot.

Apoi am încercat să împart echipele, să las oamenii să se ocupe de problemele din trecut și actuale și să fac altă echipă care să gândească viitorul, altfel, dacă le amestec, întotdeauna cele cu problemele de astăzi sunt mai urgente și mai importante și te trezești că vine ziua de mâine și nu ai nimic pregătit pentru ea. Deși nu trebuie să inventezi nimic, trebuie doar să te uiți la ce ți s-a întâmplat în exterior și să iei și să aplici aici, bineînțeles, cu adaptarea de rigoare. Ce aș încuraja eu aici e lucrul în echipă în industria ta, acolo vezi oameni care se confruntă cu aceleași probleme și să discuți cu ei, să vezi ce soluții au, să împarți anumite resurse, anumite costuri, inclusiv cu un avocat, să lucrezi împreună cu ei să plătești doar o dată pentru un formular. Ai un departament de marketing, care nu îți permiți să-l susții singur, pentru că nu are nici de muncă suficient, sau nu-ți permiți financiar, pur și simplu, să plătești, atunci îl împarți ca și resurse cu alte companii.

Ar trebui să începem să lucrăm iarăși pe tot lanțul mai mult pe plan local, să susținem business-ul din jurul nostru. Dacă vecina are roșii și poți să cumperi de la ea, ar fi bine să cumperi de la ea. Oricum va trebui să facem asta, lanțul de aprovizionare s-a schimbat, cade și cel din China și din alte părți, se cam schimbă ca și structură și va trebui să găsim soluții locale pe termen scurt.

 

Care sunt oportunitățile pe care voi le vedeți acum în criza asta?  Sunt mulți antreprenori care au incertitudini legate de viitor și toată criza asta ne face să avem frici și emoții și îndolieli. Haideți să povestim puțin și despre oportunitățile pe care le vedeți voi în aceste vremuri. 

Dan Isai: Din păcate, nu toată lumea o să ajungă pe celălalt mal, eu zic ca 25-30%  din industria noastră o să aibă de suferit până într-acolo încât o să închidă business-ul. Plăcinta o să rămână aceeași, chiar dacă o să crească treptat partea de vânzare, nu o să fie cu 20-30% mai puțin ca în februarie, o să fie de la 0-20, 30, 50% și o să crească undeva în toamnă undeva la 70% cel mai mult.

Pe de altă parte, o să fie o oportunitate să crești, să iei mai multă cotă de piață, pentru că pentru cei care rămân după orice criză, creșterea este fulminantă. Cine rămâne în picioare după criză, crește mult mai repede decât cineva care atunci începe. Sfatul pe care l-aș da eu este să vă focusați pe ce o să fie în trend mâine, nu astăzi. Să nu vă chinuiți să ieșiți din criză astăzi cu ceva care s-ar putea să cadă trendul la sfârșitul crizei. Chiar dacă asta înseamnă educarea pieței, chiar dacă înseamnă poate bani aduși de acasă în primele luni, investiți în ceva ce e de viitor și nu neaparat în ce e foarte în trend acum. Multă lume s-a reorientat și face numai dezinfectant, numai măști și renunță la business-ul pe care l-au avut până acum crezând că acesta va fi business-ul lor de viitor. Nu e chiar așa. Asta se va opri la un moment dat și trebuie ca business-ul tău principal să fie de interes pentru consumator.

Cred că în toată criza asta, oamenii sunt mai conștienți pe partea de sănătate și atunci și la alimentație vor fi mai atenți și la produsele pe care le aleg. Dacă în 2008 a fost o criză 1+1, pentru că a fost cauzată de sistemul bancar, acum sănătatea este destul de importantă, un factor care dă foarte multă frică, neîncredere și distanțare socială. Din păcate, ceea ce apreciam la industria noastră era atmosfera ce se creea în jurul mâncării și statul împreună cu oamenii la o masă mare. Asta o să aibă de suferit în viitorul apropiat, dar o să revină. Eu cred că atmosfera și dorul și experiența aceea din jurul mâncării o să revină pentru că e mult prea importantă ca să ne distanțeze. Nu o să dea năvală toată lumea în 1 iunie dar o să crească treptat.

 

Cum reușiți să vă păstrați voi speranța și încrederea în astfel de vremuri de criză? 

Dan Isai: Eu mă identific cu situația în care sunt acum, am mai fost de n ori, de foarte multe ori am fost la capăt de puteri, fără soluții, fără strategie de a ieși. Omenește, încerci să îți pui pe hârtie și să faci scenarii și să iei deciziile în lumina în care le știi pune. Dar nu depinde de noi, credința mea este la fel, în Dumnezeu, că o să fie bine.

Mi-am dat seama câtă presiune și responsabilitate e pe umerii noștri ca antreprenori, chiar dacă nu noi venim cu resursele sau cu soluțiile, mi-am dat seama că toată famila, toți prietenii, o comunitate mare, mii de oameni depind de business-ul ăsta. Nu de mine, ci de business. Și atunci vine cu o presiune care te umilește, dar te și responsabilizează, îți dă avânt și energie că trebuie să mergi mai departe. Nu poți să spui: stop joc, mie îmi ajunge cât am, rămân acasă cu familia mea, cu copiii mei, e ok.  Va fi bine și pentru mine și pentru familia mea și probabil și restul o să se descurce în altă parte, dar cred că suntem unde suntem, pe pozițiile pe care suntem, nu la întâmplare și am fost puși acolo de Dumnezeu ca să aducem impact în jurul nostru și cred că El o să ne dea și resursele să trecem peste. În ce formă și cum o să ajungem dincolo, o să vedem, dar nu mi-e frică.

Dan Isai

Dan Isai este fondator, investitor și acționar în mai multe companii din industria Horeca. Grupul de companii se întinde în 13 țări și pe trei continente.

Împreună cu soția lui Doroteea locuiesc la Cluj și au 3 copii.

A fondat Salad Box în Cluj în 2012, împreună cu trei prieteni. Între timp, a construit al treilea cel mai mare lanț de fast food din țară după McDonald’s și KFC.  Salad Box este un concept solid de business con­firmat atât la nivel naţional, cât şi internațional fiind prezent cu zeci de locații printre care Franța, Italia, Un­garia, Al­ge­ria, Marea Britanie și SUA

 

Dan Isai a fost premiat că și Emerging Entrepreneur of the Year, de la EY România, Best international expansion de catre Business Review si campion în business de catre Price Water House Cooper. Face parte din Top 100 business personalities that marked the Romanian economy. Dan e parte dintr-o nouă generație de antreprenori care gândește complet diferit, care nu are granițe geografice, caută lucruri autentice și consideră tehnologia inseparabilă de business.  Este un promotor al antreprenoriatului și încurajează antreprenorii români să iasă cu business-ul lor peste graniţă.

Face parte din bordul de conducere al mai multor organizații precum Romanian Business Leaders, Transylvania College etc

Dan promovează alimentația sănătoasă și se implică activ  în diferite campanii de educație alimentară fiind  și Ambasador Jamie Oliver în România.

Abonează-te

Fii la curent cu programele, inițiativele, evenimentele și resursele Leaders Guild!