Emanuel Bistrian despre Strategii esențiale pentru antreprenoriat și afaceri în vremuri de criză
GUILD 23.05.2020Criza este un context inevitabil care ne obligă să inovăm, să ne reinventăm pentru a supraviețui.
Cum te folosești de această criză ca și o oportunitate de restart pentru afacerea ta? Cum ne adaptăm și ne reinventăm ca și afaceri la noul context?
În cadrul Guild Talks am avut o discuție specială alături de antreprenori români despre strategii esențiale pentru afaceri în vremuri de criză.
Am discutat despre provocările și oportunitățile din această criză. Am schimbat idei, strategii și planuri de afaceri.
Citind acest articol vei avea sansa sa fi inspirat si incurajat. Vei fi provocat sa iti pui intrebari, sa te reinventezi și sa te concentrezi pe oportunitățile noi din piață.
Antreprenoriatul este soluția pentru ieșirea din criză economică de care avem așa de mare nevoie în România. Antreprenoriatul este cea mai bună soluție de a inova, de a ne reinventa chiar și în vremuri de criză. De aceea acum este un moment bun să ne uităm la ce fac antreprenorii și care este strategia lor în vremuri de criză.
Doar împreună putem să creăm valoare unii pentru alții și să facem un plan eficient de a repornii afacerile din România.
Invitați Speciali: Dan Isai (cofondator și CEO Salad Box), Ruben Perju (cofondator NOAH) și Emanuel Bistrian ( CEO și fondator CEO of Westfield Development ).
Moderator: Ruben Marian, antreprenor fondator UTILBEN, COLOSUS, REGIVERO.
Vezi editia integrală –
Prima întrebare este cum ați fost voi afectați în această perioadă? Ca business, pe plan personal, cum v-a afectat?
Emanuel Bistrian: Provocările noastre cele mai mari sunt vânzările. Economia e compusă din tranzacții. Din moment ce încetează tranzacțiile, e afectat totul. E greu să vinzi o casă on-line, cu toate astea, am făcut-o și am avut vânzări și luna aceasta, dar e foarte greu și scăzut față de ce am avut înainte. Modelul nostru de business e diferit, în sensul că previndem totul. În momentul de față avem 40 de case prevândute pe care trebuie să le livrăm și asta ne dă o stabilitate în perioada asta. De exemplu, un an de zile, aproximativ, avem de lucru, dar dacă nu ne revenim cu vânzările în perioada aceasta, atunci trebuie să ne schimbăm modelul de business. Pot să zic că oarecum suntem OK, dar nu foarte bine. Au scăzut încasările, băncile se mișcă greu, clienții noștri, majoritatea, cumpără prin credite, toate merg mai împotmolit, dar cea mai mare provocare e să generăm vânzări în continuare, altfel suntem nevoiți să schimbăm modelul de business.
Din fericire, lumea cred că e destul de optimistă deocamdată și deși cred că va fi un drum greu în fața noastră și nu va fi o revenire rapidă, încercăm să profităm de fiecare sezon, de fiecare lună bună. De exemplu, sezonul de vară 15 iunie – 15 septembrie, ar trebui să fie un sezon foarte bun pentru noi și sperăm să capitalizăm la maxim. Totodată, vin mulți străini acasă, e o oportunitate pentru noi. Deci sunt și lucruri pozitive și bune pe care încercăm să le speculăm și să profităm de ele cât se poate de mult în perioada asta.
Care sunt măsurile pe care le-ați luat? Ați făcut ceva plan legat de ieșirea din această criză?
Emanuel Bistrian: Da, sigur, focusul nostru a fost conservarea cash-ului (cu cât avem mai multe resurse, cu atât putem să mergem mai mult și să trecem de furtună) și generarea de vânzări – aici am ales măsuri destul de drastice, de exemplu, poți cumpăra o casă cu 500 euro avans, discount de 5% și dacă în 3 luni de zile ți se schimbă situația cu jobul sau ești afectat de criza respectivă, îți dăm banii înapoi și avansul înapoi. Deci, efectiv, tot ce putem, ca să menținem vânzările. Aici, practic, a fost nevoie să ne adaptăm foarte rapid, să prioritizăm proiectele, să vedem ce case avem în derulare, care clienți sunt siguri și pe care ne putem baza, care sunt afectați, să ne adaptăm, să vedem rapid ce trebuie adaptat și ce trebuie modificat la structura noastră de business, dar principal pentru noi a fost să ne protejăm cash-ul și să ne asigurăm că avem bani de acoperirea costurilor de management și totodată, să generăm vânzări. Sunt mândru de faptul că am vândut și case și apartamente luna aceasta on-line, semnare prin e-mail. Nu e ușor, dar se poate și cred că trebuie să inovăm în perioada aceasta, să ne reinventăm, să găsim metode să depășim barierele fizice. Producția merge în continuare, ne adaptăm, căutăm soluții.
Dacă ar fi să împărtășiți cele mai importante lecții învățate, poate din greșeli, din eșecuri, din trecut, care ar fi acelea?
Emanuel Bistrian: Costurile de management, dacă erau mai reduse, era mai bine. Aici tot timpul ne dăm seama că e greu să dai și să reduci costurile generale dar acum suntem nevoiți de situație și nu e ușor. Noi deocamdată am menținut echipa intactă, nu am redus salariile și totul e exact cum a fost și înainte și încercăm să optimizăm alte părți, dar nu e ușor.
Ce am făcut noi cînd a apărut pandemia? Ne-am mobilizat rapid, am negociat cu băncile, poate un pic prea repede și condițiile pe care le-am obținut nu sunt la fel de bune ca și cele oferite ulterior de la guvern și aici a trebuit să vedem dacă putem să renegociem – asta a fost o greșeală – dar probabil mulți se regăsesc aici. Nu avem suficient stoc de cash pus de-o parte, credem că vor apărea oportunități foarte bune și atunci, ideal ar fi să profităm de oportunitățile care vor apărea, nu să fim la limită. Aici mi-aș fi dorit să avem mai mulți bani puși de-o parte, să putem să creștem și chiar să ne extindem semnificativ. Vom încerca evident în continuare chestia asta, dar în vremuri bune, parcă nu ești atent să pui de-o parte și asta e o lecție dură pe care sper să o învățăm de data asta. Foarte mulți oameni de afaceri se confruntă cu chestia asta, în vremuri bune continuă să se dezvolte, dar nu își lasă suficienți bani puși de-o parte pentru oportunități și pentru a specula o creștere fix într-o situație de genul acesta în care ne aflăm acum. Niciodată nu știi când apar oportunități și e bine să ai, oarecum, pregătit un fond pentru a profita de ocazie, dar vezi cum e situația, tot timpul mergem pe viteză maximă și pot să zic că noi suntem într-o situație destul de confortabilă. Cu toate astea, ce am observat la oamenii de succes, cei mai mulți s-au îmbogățit în timpul crizei, sau au prosperat și sperăm să învățăm și noi din exemplul lor și să profităm, să ne poziționăm bine în criză, nu să fim afectați de ea, în sensul să scădem, ci mai degrabă să creștem, să evoluăm, să inovăm, să devenim mai deștepți, mai încrezători și să găsim oportunități care poate treceau pe lângă noi în trecut.
Care sunt oportunitățile pe care voi le vedeți acum în criza asta? Sunt mulți antreprenori care au incertitudini legate de viitor și toată criza asta ne face să avem frici și emoții și îndolieli. Haideți să povestim puțin și despre oportunitățile pe care le vedeți voi în aceste vremuri.
Emanuel Bistrian: Cu siguranță fiecare criză poate să fie o oportunitate și de mult timp ne-am tot făcut planuri să ne extindem cu proiectul nostru în orașele de top 10 din România, dar după cum știți e foarte greu să cumperi terenuri mari. Modelul nostru de business necesită suprafețe mari de teren. Proiectul din Arad e pe 87 ha și e foarte greu să cumperi suprafețe mari, să poți negocia cu cei care dețin suprafețe mari, fie că sunt persoane fizice, fie că sunt primării, dar acum, probabil nu imediat, dar peste un an, un an jumate, cred că va fi o deschidere mare pentru negocieri și pentru tot felul de parteneriate în sensul ăsta.
Forța de muncă care a fost pentru noi o provocare reală și nu numai pentru noi, a fost în general în Romania o problemă mare, acum nu va mai fi la fel de mare. Vom avea posibilitatea să creem joburi noi și asta e o chestie care ne bucură mult, iar oportunitatea cea mai mare pe segmentul nostru, dacă se întorc între 5-10% din românii plecați în străinătate, între 250 -500 mii de români, care au plecat din 2006-2007 încolo, probabil că mașini au toți, dar locuințe foarte mulți vor căuta și vor prioritiza. Sper ca pentru industria noastră să fie un boom și chiar vedem posibilități bune aici.
Investitorii, de asemenea, vor căuta oportunități bune, deci dacă putem să structurăm totul bine, să potrivim investitorii cu deal-urile potrivite, cu forța de muncă, cu cererea din piață, atunci chiar putem avea o creștere explozivă și fantastică în următoarea perioadă. Foarte mult ține de noi cum ne administrăm, cum gestionăm criza respectivă și cum ne mișcăm de bine. Provocarea noastră ca antreprenori e una bună, aceea de a crea locuri de muncă. Prin asta scoatem țara din criză. Aici chiar va fi o provocare și o oportunitate pentru noi să contribuim la revenirea țării noastre din criza asta.
Cum reușiți să vă păstrați voi speranța și încrederea în astfel de vremuri de criză?
Emanuel Bistrian: Pentru mine, unele zile sunt foarte ok, altele nu, parcă am multiple personalități și nu neapărat volumul de muncă, ci efectiv parcă am pierdut controlul și cred că mulți simțim chestia asta. Ți s-au luat anumite libertăți de bază și e o muncă de motivare și de reculegere frecventă pe care trebuie să o facem. Eu sunt creștin și asta e sursa mea, la fel cum a zis și Ruben, mă motivează mult cititul din Biblie, relația mea cu Dumnezeu. Cu toate astea, sunt provocări.
Ce mă încurajează foarte mult, de asemenea, e și istoria; ne-a prins ultima criză în 2008 într-o poziție mult mai proastă și țin minte că mă gândeam atunci cum o să treacă și dacă o să treacă vreodată. Și a trecut. Și lucrurile au revenit și chiar au crescut peste nivelul de 2008. Sunt conștient că suntem abia la început și încă nu am intrat în criza economică serioasă, criza pandemică, iar lucrurile se vor strica și cred că vor evolua negativ.
Dar asta îmi dă speranță – relația mea cu Dumnezeu și că am acolo ceva de ce mă pot lega, Cineva care îmi ține spatele și totodată, experiența din trecut. Sunt sezoane în viață, unele sunt mai proaste, altele sunt mai ok, dar după orice sezon prost, vine altul mai bun și pe asta ne putem baza, pe ciclicitatea asta.
Emanuel Bistrian
Emanuel Bistrian este fondatorul și CEO-ul Westfield Development precum și fondatorul fondului de investiții European American Investment Group (EAIG).
Westfield este recunoscut că un proiect rezidențial ce ridică semnificativ standardul de calitate din România prin multiple elemente de inovație și prin crearea unei comunități de oameni. A fost premiat pentru cel mai bun concept rezidențial nou din România în 2018.
Împreună cu soția lui Bianca locuiesc la Cluj și au 4 copii.
Emanuel este și Președintele Fundației GiveFirst care își propune să impulsioneze generozitatea strategică în România și să devină o sursă de inspirație pentru lideri de afaceri care își doresc să îmbine credință cu muncă. Este membru în bordul de conducere al mai multor organizații care promovează generozitatea în Europa.
Înainte de a se mută în România, Emanuel a deținut o companie de construcții și investiții în imobiliare în Dallas, Texas, Statele Unite ale Americii.
Emanuel este passionat de tehnologie, inovare și design de produs.